Tilaa uutiskirje

Uutiskirje lähetetään sinulle joka arkipäivä

Suomalaista älyä idän pikajuniin

 
-
Sadan miljardin dollarin rautatiehankkeet Lähi-idässä ja Intiassa avaavat mahdollisuuksia uusimmalle suomalaiselle teknologialle ja osaamiselle.

– Persianlahden maiden ja Intian rautatiemarkkinat ovat käsittämättömän suuret ja tarjoavat paljon mahdollisuuksia suomalaisyrityksille monella sektorilla. Kysymys ei ole niinkään kiskojen tekemisestä vaan älykkyyden, ICT:n, energiatehokkaiden ratkaisujen ja automaation tuottamisesta rautateille, josta Suomessa on erittäin hyvää osaamista, kertoo Finpron Lähi-idän toiminnasta vastaava Saudi-Arabian vientikeskuksen päällikkö Oskar Rautiainen.

Persianlahden maat lisäävät alueellista yhteistyötään rakentamalla ensimmäistä kertaa historiassaan rajat ylittävät rautatiet. Intiassa puolestaan modernisoidaan maan kattava rautatieverkosto.

– Niin Intiassa kuin Lähi-idässä hallitukset ja päättäjät vievät hankkeita eteenpäin. He ovat sitoutuneet ja varautuneet rahallisesti hankkeisiin, sanoo Finpron aluemyyntipäällikkö Seppo Keränen.

Alueiden mittavat rautatieprojektit tarjoavat erikokoisille suomalaisyrityksille ja niiden erilaisille tuotteille ja ratkaisuille useita mahdollisuuksia. Finpron verkostot alueilla auttavat yrityksiä pääsemään mukaan rautatieprojektien tarjouskilpailuihin.

Intian rautateillä käytetään suomalaisia hitsauslaitteita

Intian kansallisten rautateiden tavoitteena on modernisoida kattava rautatieverkostonsa vuoteen 2017 mennessä. Suomalainen hitsausalan yritys Kemppi sai ensimmäiset tilaukset Intian rautateiltä jo 1980-luvun lopulla. Yhteistyö kasvoi ja vuonna 2011 Kemppi perusti tytäryhtiön ja tuotantolaitoksen Intiaan.

– Intian rautatien suuret investointisuunnitelmat rohkaisivat meitä perustamaan oman tytäryhtiön, kertoo Kempin liiketoiminta-aluepäällikkö Jari Vaerma.

– Intialaiset ovat avoimia uusille tuotteille. He ovat valmiita hyppäämään kehityksessä nopeasti eteenpäin ja käyttämään uusinta teknologiaa. Jos sinulla on hyvä tuote ja oikea kokenut kumppani, niin voit menestyä Intiassa, tiivistää Vaerma.

Persianlahden yhteistyöneuvoston maat ovat rakentamassa alueellista rautatieverkostoa yli 100 miljardilla dollarilla.

– Rakennettavalla radalla on poliittinen ja taloudellinen merkitys. Rataa pitkin tavarat ja ihmiset kulkevat helpommin ja huomattavasti edullisemmin kuin kumipyörillä, kuvailee Rautiainen.

Lähi-idän merkitys logistiikan ja kaupan keskuksena on kasvamassa, koska se sijaitsee Afrikan ja Aasian voimakkaasti kasvavan kaupan välissä.

– Persianlahden yhteistyöneuvostossa on alettu keskustella rautatiehankkeiden koordinoimisesta. Tähän asti maat ovat suunnitelleet ratojaan itsenäisesti. Tarjouksia tekevien yrityksien pitää toimia kokonaisvaltaisesti mutta myös maakohtaisesti, kertoo Rautiainen.

Vain rekisteröityneet voivat kommmentoida artikkeleita