Tilaa uutiskirje

Uutiskirje lähetetään sinulle joka arkipäivä

EU-parlamentti vastustaa päästöoikeuden kalliimpaa hintaa

 
-
Parlamentti ei kannattanut päästöoikeuksien jäädyttämistä.
EU-parlamentin jäsenet hylkäsivät tiistain äänestyksessä ehdotuksen päästöoikeuksien osittaisesta jäädyttämisestä, minkä tarkoitus on nostaa päästöoikeuden hintaa ja siten vähentää hiilidioksidipäästöjä.

Meppien enemmistön mielestä tarjontaan puuttuminen söisi päästökauppajärjestelmän uskottavuutta. Toisessa erillisessä äänestyksessä jäsenet hyväksyivät ehdotuksen, jolla mannertenväliset lennot jätetään tilapäisesti päästökauppajärjestelmän ulkopuolelle.

Ehdotus päästöoikeuksien kaupan osittaisesta jäädyttämisestä, ns. backloading, hylättiin pienellä enemmistöllä äänin 334 hylkäämisen puolesta, 315 hylkäämistä vastaan ja 63 tyhjää. Ehdotus palautetaan takaisin ympäristövaliokunnan käsiteltäväksi.

Ehdotusta vastustavat parlamentin jäsenet vaativat päästökauppajärjestelmän kokonaisvaltaista uudistusta ja pelkäävät, että päästöoikeuksien tarjontaan puuttuminen heikentää toimijoiden luottamusta järjestelmään. Osan mielestä päästöoikeuksien hinnan nousu söisi Euroopan teollisuuden kilpailukykyä, ja se myös näkyisi kotitalouksien energialaskuissa.

Ehdotusta tukevat parlamentin jäsenet puolestaan korostivat tarvetta puuttua päästöoikeuksien ylitarjontaan, jotta päästökauppajärjestelmä toimisi tarkoituksenmukaisesti. Heidän mukaan päästöoikeuden korkeampi hinta edistää siirtymistä kohti vihreää taloutta kannustamalla investointeihin ja innovaatioihin. Päästöoikeuksien korkeampi hinta voi myös helpottaa EU:n päästökauppajärjestelmän yhdistämistä muiden alueiden vastaaviin järjestelmiin.

Parlamentin esittelijä Matthias Groote (S&D, DE) ilmaisi olevansa hyvin pahoillaan äänestystuloksesta: "Jäädyttämisen hylkääminen heikentää EU:n päästökauppaa ja vaarantaa ilmastotavoitteemme toteutumisen".

Poikkeus mannertenvälisille lennoille

Peter Liesen (EPP, DE) valmistelema ehdotus neuvoston kanssa tehtävästä sopimuksesta jättää mannertenväliset lennot tilapäisesti päästökaupan ulkopuolelle hyväksyttiin täysistunnossa äänin 577 puolesta, 114 vastaan ja 21 tyhjää. Tämän tarkoitus on edistää globaalin, kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön alaisen sopimuksen syntyä.

- Ilmailualan päästöt ovat tuplaantuneet vuodesta 1990, ja ne lisääntyvät jatkuvasti", totesi parlamentin esittelijä Peter Liese.

Hän korosti, etteivät vastalauseet EU:n ulkopuolisten maiden liittämisestä päästökauppaan ole perusteltuja.

- Pysäytimme vain kellon, jotta voisimme saavuttaa kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön alaisen sopimuksen. Tämän poikkeuksen kesto on vain vuoden verran.

Vuonna 2005 luotu päästökauppajärjestelmä asettaa päästöille enimmäismäärän, jota leikataan asteittain pitkällä aikavälillä. Tavoitteena on vähentää vuoteen 2020 mennessä päästökauppajärjestelmän piiriin kuuluvia teollisuuden päästöjä 21 prosentilla vuoden 2005 tasosta.

Päästökauppajärjestelmässä yritykset joko saavat tai ostavat jäsenvaltioiden huutokauppaamia päästöoikeuksia. Yksi päästöoikeus vastaa yhtä tonnia hiilidioksidipäästöjä. Yritykset voivat myös myydä käyttämättä jääneitä päästöoikeuksiaan. Päästöoikeuksien tarjontaa rajoittamalla pyritään vaikuttamaan päästöoikeuden hintaan, jotta järjestelmä palkitsisi päästöjen leikkaamiseen investoivia yrityksiä.

Vain rekisteröityneet voivat kommmentoida artikkeleita